נתונים מדאיגים עולים מסקר שערכה קופת חולים כללית במחוז חיפה והגליל המערבי בקרב כ-1,000 חולי קורונה שהחלימו: מתברר שכ-73% מהמחלימים ממשיכים לסבול מתסמינים זמן רב לאחר שהוגדרו כבריאים, וכ-40% מעריכים שיתקשו לחזור לשגרת חיים מלאה.
קראו עוד:
את הסקר, שקיבל אישור מוועדת הלסינקי, ערך צוות האחיות במחוז חיפה והגליל המערבי בהובלת רות ברוך, מנהלת הסיעוד במחוז, בשיתוף עם משרד אחות ראשית בהנהלת כללית. השתתפו בו אזרחים שאובחנו כחולי קורונה בין מארס לאוקטובר 2020 והחלימו. המשתתפים באים מרקע סוציו-דמוגרפי מגוון, הגיל הממוצע הוא 41, וכ-60% מהם דוברי עברית כשפת אם.
1 צפייה בגלריה
רות ברוך
רות ברוך
רות ברוך
(צילום: דוברות קופת חולים כללית)
רק 60% הצהירו שהם מסוגלים לחזור מיד לשגרה של טרם המחלה. 28.3% הצהירו שביכולתם לשוב לשגרה באופן חלקי, 2.6% הצהירו שאינם מסוגלים לשוב לשגרה, ו-5.9% לא ידעו אם יוכלו לעשות זאת.
73.2% מהנשאלים אמרו שהמשיכו לסבול אחרי ההחלמה מתסמינים, בהם עייפות (34.7%), פגיעה בחוש טעם ו/או ריח (19%), כאבים בשרירים, בעצמות ובמפרקים (17.7%) וכאבים בחזה (15.3%). כשישית מאלו שהיו א-סימפטומטיים במהלך המחלה, ואובחנו כחולים רק בבדיקת מעבדה, פיתחו תסמינים לאחר ההחלמה.
הנתון האופטימי הוא שמרבית הנסקרים לא פיתחו סיבוכים בעקבות המחלה. בין אלה שפיתחו, 4.6% דיווחו על דלקת ריאות, 0.5% על דלקת בשריר הלב, ו-0.4% על בעיות עם קרישיות הדם
בין התסמינים שהופיעו לאחר ההחלמה, אך לא במהלכה: עייפות ותשישות (6.8%), בעיות בזיכרון (4.4%), בלבול (3.1%), כאבי ראש (2.8%), חולשה בגפיים (2.7%) וקוצר נשימה (2.5%). כחמישית מהנשאלים ציינו שפנו לגורם מקצועי לשם טיפול בתסמינים שהופיעו לאחר ההחלמה.
אילו תסמינים לקורונה קיימים?
הנתון האופטימי הוא שמרבית הנסקרים - 84.6% - לא פיתחו סיבוכים בעקבות המחלה. בין אלה שפיתחו, 4.6% דיווחו על דלקת ריאות, 0.5% על דלקת בשריר הלב, ו-0.4% על בעיות עם קרישיות הדם.
בעקבות המחקר הסיקו החוקרות שיש לפתח כלי טיפול מותאמים למחלימי קורונה עם פוסט מחלה. עבור הסובלים מתחלואה קשה, כמו קשיי נשימה חריפים ופגיעה בריאות, הופעלה בחיפה מרפאת הריאות המרחבית, ויש גם מרפאות פוסט קורונה בבתי החולים. למצבים האחרים הוחלט להציע למבוטחי כללית במחוז סדנאות שמותאמות לסימפטומים השונים.